ATP Yönetmeliği değişti
21.02.2025 günü Resmî Gazete’ de ‘’Bozulabilir Gıda Maddelerinin Taşımacılığında Kullanılacak Özel Ekipmanlar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’’ yayınlandı.
Yönetmelikte yapılan değişikliklerde öne çıkanlar şöyle:
- Yönetmeliğin kapsamına şehir içi bozulabilir gıda taşımacılığı da dâhil edilmiştir.
- Yeni Tanımlar ve Belgeler eklendi.
- Durum Tespit Belgesi:ATP Anlaşması’na uygun olmayan ekipmanların kayıt altına alınması için düzenlenecektir.
- Şehiriçi: Belediye sınırları ve mücavir alanları olarak tanımlandı.
- Bozulabilir gıda taşımacılığı yapacak kişiler ve firmalar, Karayolu Taşıma Yönetmeliği’ne uygun yetki belgesine sahip olmalıdır (Kamu kurumları hariç).
- ATP İşletme Yetki Belgesi ile İlgili Değişiklikle eklendi.
- Devir İşlemleri:Yetki belgesinin devri alt mevzuatla belirlenecektir.
- İptal:Sahte belge sunanların yetki belgesi iptal edilecek, adli işlem başlatılacaktır.
- Askıya Alma:Mevzuata aykırı işlemler tespit edilirse, işletme yetki belgesi askıya alınabilecektir.
- Test ve Muayene Süreçleri eklendi:
- Sıcaklık Kaydediciler: ATP Uygunluk Belgeli ekipmanlarda yıllık doğrulama zorunlu olacaktır.
- 15 Yaş Sınırı:Yaşı 15’i geçmiş araçların üst yapıları ATP’ye uygun hale getirilirse, tekrar belgelendirilebilecek.
- Denetim ile ilgili bazı hükümler değiştirildi.
- Bakanlık Denetimi:ATP tip test ve muayene merkezleri en az yılda bir denetlenecek.
- Belgelerin Sunumu:Denetim sırasında talep edilen belgelerin ibraz edilmesi zorunlu hale getirildi.
- Yürürlük ve Geçiş Süreleri değiştirildi:
- Bazı düzenlemeler için 1 Ağustos 2025’e kadar geçiş süresi tanındı.
Yönetmeliğin tamamı şu şekilde:
21 Şubat 2025 CUMA Resmî Gazete Sayı : 32820
YÖNETMELİK
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından:
BOZULABİLİR GIDA MADDELERİNİN TAŞIMACILIĞINDA KULLANILACAK
ÖZEL EKİPMANLAR HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1- 2/7/2021 tarihli ve 31529 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bozulabilir Gıda Maddelerinin
Taşımacılığında Kullanılacak Özel Ekipmanlar Hakkında Yönetmeliğin 2 nci maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki
bent eklenmiştir.
“c) Şehiriçi bozulabilir gıda taşımacılığını,”
MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (h) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
“h) Durum Tespit Belgesi: Onay Kuruluşu tarafından, bozulabilir gıda taşımacılığında kullanılan ve ATP
Anlaşmasına uygun üretilmeyen ekipmanları kayıt altına almak amacıyla düzenlenmiş olan belgeyi,”
“v) Şehiriçi: Bir şehrin sınırı ile aynı belediyenin mücavir alanını,”
MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde, dördüncü fıkrasında yer
alan “muayene merkezleri” ibaresi “İşletme Yetki Belgesi sahipleri” şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“(3) Bu Yönetmelik kapsamında bozulabilir gıda taşımacılığı faaliyetinde bulunacak gerçek ve tüzel kişiler,
Karayolu Taşıma Yönetmeliğine göre iştigal edilen faaliyet alanlarına uygun yetki belgelerinden herhangi birine sahip
olmak zorundadırlar.”
“(5) Kamu kurum ve kuruluşlarının bu Yönetmelik kapsamındaki bozulabilir gıda taşımacılığı faaliyetleri için
üçüncü fıkrada belirtilen koşul aranmaz.”
MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin dördüncü bölümünün başlığı “ATP Muayene/Tip Test Merkezlerinin
Görevlendirilmesi ve Yetkilendirilmesi, Devir İşlemleri ve ATP İşletme Yetki Belgesinin İptali” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin başlığı “ATP muayene/tip test merkezlerine ilişkin genel
hükümler” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 6- Aynı Yönetmeliğe 9 uncu maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
“Devir işlemleri
MADDE 9/A-(1) ATP İşletme Yetki Belgesinin devrine ilişkin hususlar, bu Yönetmelik kapsamında hazırlanan
alt mevzuatla belirlenir.
ATP İşletme Yetki Belgesinin iptali
MADDE 9/B- (1) Herhangi bir nedenle faaliyetlerini sonlandırmak isteyen ATP İşletme Yetki Belgesi sahibi
Onay Kuruluşuna yazılı olarak başvuruda bulunur. İptal talebinin Onay Kuruluşunca uygun bulunması halinde,
Bakanlık tarafından belge iptali gerçekleştirilir.
(2) ATP İşletme Yetki Belgesi sahiplerinin test/muayene merkezlerinde bu Yönetmeliğe ve bu Yönetmelik
kapsamında hazırlanan alt mevzuata aykırı, test/muayene işlemlerinin durdurulmasını gerektiren bir durumun Onay
Kuruluşunca tespit edilmesi halinde Bakanlık bilgilendirilerek, işletme yetki belgesinin askıya alınması ve/veya iptali
talep edilir. Belgenin askıya alındığı süre ATP İşletme Yetki Belgesinin geçerlilik süresine eklenmez.
(3) ATP İşletme Yetki Belgesi başvurusu için ibraz edilen belgelerin herhangi birinde gerçeğe aykırı beyanda
bulunduğu veya sahte belge sunduğu tespit edilen işletmenin yetki belgesi Bakanlık tarafından iptal edilir ve işletme
hakkında adli makamlara suç duyurusunda bulunulur.”
MADDE 7- Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “muayene” ibaresi “tip
test/muayene” şeklinde ve üçüncü fıkrasında yer alan “ATP tip test muayene merkezleri” ibaresi “ATP tip test
merkezleri” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 8- Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “muayene merkezi” ibaresi
“ATP İşletme Yetki Belgesi sahibi merkezlerin” şeklinde ve ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) ATP Uygunluk Belgeli ekipmanlar üstünde bulunan, ATP Anlaşması kapsamında belirtilen kriterlere
uygun sıcaklık kaydedicilerin yıllık olarak doğrulanması gerekmektedir. İlgili merkezin yetkili personeli tarafından
doğrulama verileri alınır. Veriler onay kuruluşu sistemine kayıt edilerek doğrulama raporu oluşturulur. Doğrulama
raporunun iki nüsha halinde çıktısı alınarak ilgili merkezin yetkili personeli tarafından imzalanıp bir nüshası ekipman
sahibine teslim edilir, diğer nüshası 3 yıl boyunca saklanmak üzere ilgili merkezin sorumluluğunda saklanır.”
MADDE 9- Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesine birinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiş, diğer fıkralar buna göre teselsül ettirilmiştir.“(2) Araç model yılı itibarıyla 15 yaşı geçmiş ve bu nedenle Bozulabilir Gıda Taşıma Belgesi düzenlenemeyen
araçların üstyapıları, ATP’ye uygun üstyapılar ile değiştirildiği takdirde, araçların belgelendirmeleri ATP mevzuatına
uygun olarak yapılarak, araçların bozulabilir gıda taşımacılığında kullanımına devam edilebilir.”
MADDE 10- Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 20- (1) Bu Yönetmelik kapsamında yürütülen tüm faaliyetler Bakanlık denetimine tabidir.
(2) ATP tip test ve muayene merkezleri, yılda en az bir kez Bakanlık tarafından bu Yönetmelik ve Bakanlıkça
yayımlanan usul ve esaslarda belirtilen hususlar açısından denetlenir.
(3) Bakanlıkça gerekli görülmesi halinde, muayene merkezlerinde ilave denetim yapılabilir.
(4) Denetim faaliyetleri ve idari yaptırımların uygulanması 3/6/2021 tarihli ve 31500 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Ulaştırma Hizmetleri Denetim Yönetmeliği uyarınca belirlenen usul ve esaslar uyarınca gerçekleştirilir.
Denetimle ilgili diğer mevzuat hükümleri saklıdır.
(5) Denetim sırasında, denetim yapmakla yetkili olanlar tarafından talep edilen belgelerin verilmesi
zorunludur.”
MADDE 11- Aynı Yönetmeliğin 21 inci ve 22 nci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 12- Aynı Yönetmeliğin 23 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan “muayene
merkezi” ibaresi “İşletme Yetki Belgesi sahibine” şeklinde, (c) bendinde yer alan “muayene merkezlerinde” ibaresi
“İşletme Yetki Belgesi sahibi merkezlerde” şeklinde, ikinci fıkrasında yer alan “30 gün” ibaresi “90 gün” şeklinde,
dördüncü fıkrasında yer alan “muayeneler” ibaresi “muayeneler/testler” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 13- Aynı Yönetmeliğin 27 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 14- Aynı Yönetmeliğin geçici 2 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihinden itibaren 3 yıl içinde” ibaresi “1/8/2025 tarihine kadar” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 15- Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 16- Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür.