Mersin Lojistik Fuarı 10. defa kapılarını açtı

Mersin Lojistik ve Taşımacılık Fuarı kapılarını 10. defa açtı. 17-19 Nisan 2025 tarihleri arasında, CNR Expo Yenişehir Fuar Merkezi’nde düzenlenecek fuara TREDER üyesi Güneysan, Orthaus, Koluman ve Yalçın Trailer de katıldı.

Fuarda Mersin Lojistik Fuarı Başkanlar Oturumu da düzenlendi. Dr. Ayşegül Ketenci’nin Moderatörlüğünde yapılan oturuma UTİKAD- Başkan, Billgehan Engin, UND Başkan Yardımcısı, Kerem İmrak, CILT – Başkan Yardımcısı Turhan Özen ve TREDER Başkan Yalçın Şentürk katıldı. Oturumda TREDER Teknik Komite Başkan Yardımcısı Tanver Talas da bir sunum yaptı. Başkan Yalçın Şentürk, pandemide lojistik gibi durmayan bir Türk treyler sektörü olduğunu vurgulayarak “Taşımacılarımızın treyler ihtiyaçlarını karşılarken, Türk treyler sektörü dünya pazarına da üretim yapmaktadır. 70’in üzerinde ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. Almanya’dan sonra Avrupa’nın en büyük ikinci ihracatçısı konumundayız. Ortadoğu, Rusya ve Afrika’da çok önemli bir pazar payımız var.” şeklinde konuştu.

Tanver Talas ise VECTO üzerinde bir sunum yaparak, treyler üreticilerinin sektörümüzün dönüşümü en iyi şekilde hazırlanması gerektiğini vurgulayarak şu bilgileri verdi:

“Avrupa Birliği, 2029 yılına kadar O3-O4 kategori üreticilerinin perdeli, frigo ve kapalı kutu araçların VECTO değerlerini kayıt altına alarak, her bir üretici için ortalama CO2 emisyon salınım değeri belirleyecektir. 2030-2034 yılları arasında %10, 2035-2039 arasında %10 ve 2040’tan itibaren %10 olmak üzere kademeli emisyon azaltma hedefleri belirlenmiştir. Bu hedefler, 2024/1610 sayılı yönetmelikle yürürlüğe girmiştir.

Daimler Truck AG, DAF, IVECO, Ford, Renault, Scania, Volvo Truck ve MAN Truck gibi büyük üreticilerin 2019-2021 yılları arasında piyasaya sürdükleri araçlardan toplanan ortalama veriler, 2024/2165 sayılı yönetmelikle kayıt altına alınmıştır. 2029 yılı itibarıyla treyler ürün grubunun da marka bazında emisyon değerleri, Avrupa Çevre Ajansı tarafından belirlenecektir.

2025 yılı itibarıyla belirlenen emisyon azaltma hedeflerine ulaşamayan ağır vasıta üreticileri, hedef emisyonun üzerinde kalmaları durumunda gram CO2 başına 4250 € ceza ödeyecektir. 2030 yılı itibarıyla bu ceza oranının treyler ürün grupları için de Avrupa Komisyonları tarafından belirlenerek yayımlanması beklenmektedir.

Söz konusu yönetmelik, ülkemizde henüz yürürlüğe girmemiştir. Ancak, 1 Ocak 2026 itibarıyla Bakanlığımız tarafından yayımlanarak ülkemizde de uygulanması hedeflenmektedir. Sektörde faaliyet gösteren üreticilerimizin ihracat nedeniyle onaylarını Avrupa’dan almaları sebebiyle, tip onaylarında VECTO’ya göre hazırlıklarının yapılmış olması ve emisyon değerlerinin Temmuz 2024’ten itibaren hesaplanarak gelecek planının oluşturulması, bu trende ve dünya ekonomisine ayak uydurmak için büyük önem taşımaktadır.”