TREDER’den ECE R156 ve SUMS Eğitimi

Treyler Sanayicileri Derneği (TREDER) Teknik Komitesi Akademisi, 22 Ağustos 2025 tarihinde üyelerine  ve sektör padaşlarına yönelik kritik bir eğitim düzenledi. Otomotiv sektörünü yakından ilgilendiren ECE R156 Regülasyonu ve SUMS (Yazılım Güncelleme Yönetim Sistemi) konulu eğitim, ITAC Test Denetim ve Belgelendirme AŞ tarafından verildi.

Eğitim öncesinde bir konuşma yapan ITAC İş Geliştirme Müdürü Ali Yıldız, Konya’da kurulması hedeflenen Doğrulama ve Test Merkezi Pisti hakkında bilgilendirmede bulundu. Projenin Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından da desteklendiğini belirten Yıldız, bu merkezin ülkemizin sanayi alanındaki gelişiminde büyük bir adım olacağını ve otomotiv test/doğrulama süreçlerindeki dışa bağımlılığı azaltarak istihdamı artıracağını vurguladı.

ITAC test mühendisleri Durmuş Şimşek ve Mehmet Deveci’nin aktardığı ECE R156 SUMS regülasyonuna göre, araçlarında en az bir adet ECU (Elektronik Kontrol Ünitesi) bulunan üreticiler için önemli tarihler belirlendi. Buna göre, 7 Temmuz 2024 tarihi itibarıyla yeni tip onayı alacak araçlarda ECE R156 zorunlu hale geldi. Halihazırda üretim yapan firmalar için ise 7 Temmuz 2026 tarihine kadar mevcut onaylarında kapsam genişletme yapmaları gerektiği belirtildi.

Söz konusu regülasyonla birlikte, araçlarda parametre değişikliği yapma yetkisinin sadece ana üreticilerde ve onlar tarafından yetkilendirilen teknik servislerde olacağı, bu işlemlerin şifreli olarak gerçekleştirileceği ifade edildi. ECU tedarikçilerinin de bu regülasyon şartlarını yerine getirmek için çalışmalarını tamamladığı, bu çözümlere ilişkin bilgilerin önümüzdeki dönemde ayrı bir eğitimle TREDER üyelerine aktarılmasının planlandığı belirtildi. Ayrıca, üretilen her bir araçta her bir regülasyon için özel bir RXSWIN numarasının verilmesi ve izlenebilirliğin sağlanması gerektiği de aktarılan bilgiler arasında yer aldı.

Firma yetkilileri treyler sistemleri için çözümlerini söyle sırladılar:
“ADV2 donanımı ve HYDROSOFT yazılımı, treyler gruplarında kritik verilerin toplanması, işlenmesi ve telematik sistemlere güvenli şekilde aktarılması için geliştirilmiştir.

Teknik Çözümler:

Aks Yükü Ölçümü: EBS üzerinden aks yüklerinin anlık takibi → aşırı yüklenme önleme, güvenlik ve yasal limitlere uyum.

Fren Durumu ve Balata Kalınlığı İzleme: Fren performansı, balata aşınması ve frenleme güvenliği için erken uyarı.

TPMS (Lastik Basınç ve Sıcaklık İzleme): R141 regülasyonu ile uyumlu, enerji verimliliği ve güvenlik için kritik veri.

Hareket ve Pozisyon Takibi: Treyler konum bilgisi ve hareket kontrolü.

Soğutucu Treyler İzleme: Sıcaklık sensörleri, kapı durumu ve bağlantı (hitching) sensörleri ile lojistik güvenliği.

Kablosuz Veri Aktarımı: LoRa veya RFID teknolojileri ile treyler–telematik cihaz arasındaki iletişim.

Sektörel Katkılar:

Lojistik ve Taşımacılık: Yük güvenliği, operasyonel verimlilik ve filo yönetimi.

Savunma Sanayi: Ağır yük taşıyan askeri treylerlerde durum ve güvenlik kontrolü.

Soğuk Zincir Yönetimi: Hassas sıcaklık takibi ile gıda/ilaç taşımacılığı standartlarına uygunluk.

Çözüm Bulduğumuz Regülasyonlar
R141 – TPMS (Tire Pressure Monitoring System): Lastik basınçlarının izlenmesi ve sürücüye bildirilmesi.

R155- Araç içi siber güvenlik mevzuatına uyum

EBS Standartları (Wabco, ZF, Knorr): Treyler fren sistemleriyle tam entegrasyon.

GSR (General Safety Regulation): ISA, DDAW, AEBS gibi genel güvenlik standartlarıyla bütünleşik veri desteği.

Paris İklim Anlaşması Hedefleri: Verimli yük dağılımı ve TPMS ile yakıt tüketiminin azaltılması → karbon salınımını düşürme.”