Türk Ağır Vasıta Sektörü Gelişmelere Hazırlıklı Olacaktır
2020 yılının ikinci yarısı itibariyle başlayan ülkemiz lojistik sektöründeki pozitif trendin ağır vasıta satış sektörüne etkilerinin, 2022 yılında da devam ettiğini anlatan Schmitz Cargobull Türkiye Ürün ve Pazarlama Müdürü İbrahim Sarı, durumun Avrupa için aynı olmadığının altını çizdi. “Hem yurtiçi hem de yurtdışındaki sosyal ve ekonomik gelişmeler ülkemizde faaliyet gösteren lojistik firmalarının operasyonel verimliliğini doğrudan arttırdığını ve de ülkemiz ağır vasıta sektörü paydaşları için olumlu bir 2022 yılı geçirdiğimizi söyleyebiliriz” diyen Sarı, bu verimli havada Schmitz Cargobull Türkiye’nin hem Sakarya’da bulunan fabrikasının üretim kapasitesini arttırmayı, hem de ürünlerinin bulunduğu pazarlardaki satış hacmini sektörün büyüme oranının üzerine çıkarmayı başardığını açıkladı.
HER 10 FRİGORİFİK TREYLERDEN 8’İ SCHMITZ CARGOBULL OLDU
Türkiye frigorifik treyler satış pazarında faaliyet gösteren uluslararası markaların satışlarını baz aldıklarında 2022 yılında Türkiye’de satın alınan her 10 frigorifik treylerden 8’inin Schmitz Cargobull ürünü olduğunu belirten Sarı, “Ülkemizde faaliyet gösteren tüm yerli üreticileri paydaya koyduğumuzda da her 10 kullanıcıdan 7’sinin Schmitz Cargobull frigorifik treyler ürününü tercih ettiği bir yıl geçirmiş olduk. Bununla beraber, tenteli treyler ürün satışlarımızın bir önceki yıla göre yaklaşık bir kat daha büyüdüğü bir yılda, tüm gelen bu talepleri karşılamak için Adapazarı fabrikamızın üretim kapasitesini büyütmeye devam ettik ve de ediyoruz. Adapazarı fabrikamız üretim hacmini son 3 yılın her birinde, bir önceki yıla göre hep 2’ye katlayarak çalışmalarına devam etmiştir. Tüm bu gelişmeler ışığında 2022 yılının bizim için oldukça zorlayıcı bir yıl olduğu kadar mutlu eden bir yıl olduğunu da söyleyebiliriz” şeklinde konuştu.
GELECEK İÇİN GEÇMİŞE BAKMAK GEREK
2023’ü sağlıklı bir şekilde öngörebilmek için, 2022 yılına kadar oluşan olumlu havanının sebeplerini incelemenin gerekliliğini aktaran Sarı, şu tespitlerde bulundu: “Kıtalararası gemi taşımacılığında yaşanan darboğazlar dolayısıyla oluşan maliyet artışları ve Ukrayna-Rusya savaşının sonrasında kuzeyden gelen güçlü talep ülkemiz karayolu taşımacılığı firmalarının sefer sayılarını ciddi oranlarda arttırdı. Bu alanda küçük, orta, büyük tüm firmalarımızın duraksamadan operasyonlarını devem ettirdiğini ve sürekli bir büyüme trendinde olduklarını hep birlikte gözlemledik. Dolayısıyla tüm firmalar filosunu hem büyütme hem de yenileme kararı aldı. 2016-2019 yılları arasındaki zor dönem dolayısıyla bekletilen talep ve siparişler 2020-2022 yıllarında realize oldu. Sürekli artan talep, termin sürelerini uzattı. Üreticiler her ne kadar kapasite artışları yapsa da artan talebe yetişmek konusunda oldukça zorlayıcı bir yıl geçirdiler. Günün sonunda acil ihtiyaç sahipleri çekici ve treyler bulmakta zorlandılar. Bir de bu durumların üzerine dramatik maliyet artışları dolayısıyla oluşan sıfır araç fiyatlarındaki yükseliş eklenince, ikinci el araç satış pazarında daha önce görülmemiş bir hareketlenme oluştu. Bu da araç sahiplerinin eskiyen araçlarını memnun eden fiyat seviyelerinden nakde çevirmesine sebep oldu. Bir de oluşan bu olumlu hava sebebiyle firmalar yatırım iştahını arttırdı. Bu da firmaların ihtiyacından da fazla yatırım yapmasına sebep oldu. Nihayetinde bu gelişmelerin yurtiçi ve yurtdışındaki siyasi gelişmelere bağlı olarak şekillendireceği bir 2023 yılı bizi bekliyor. Bunlara ilave olarak finans sektöründeki tedbirler ve gelişmelerin de direkt olarak etkileyeceği bir yıl daha tecrübe ediyor olacağız.”
İbrahim Sarı, 2023 yılı içerisinde ‘’mihenktaşı’’ olarak sayılabilecek tarihler hakkında olumlu ve olumsuz birçok öngörü mevcut olduğunu ileri sürerek geleceği olumlu gördüklerini kaydetti. “Yurtiçindeki seçim dönemi, global siyasi çekişmeler, Avrupa, Ortadoğu ve dünyanın kalanındaki gelişmeler sonucunda her ne olursa olsun Türk Ağır Vasıta Sektörü’nün buna hazırlıklı olacağı aşikar. Sektör paydaşlarının geçtiğimiz 30 yıldaki tecrübeleri, sektörün tüm elementlerine oluşabilecek gelişmelere karşı özel bir dayanıklılık ve esneklik yetisi sağlamaktadır.” diyen Sarı, 2023 yılı öngörülerinin pozitif olduğunu vurguladı.