Türkiye, ağır vasıtada üretim merkezi olmayı konuşuyor

Çekici, kamyon, treyler ve üst yapı sektörünü kapsayan Ağır Vasıta Zirvesi’nde Türkiye’yi ağır vasıta merkezi yapacak yol haritası çizildi. Zirvede, treylerin hurda teşviki başta olmak üzere devletin ağır vasıtalara tanıdığı diğer olanaklardan yararlanılması çağrısında bulunuldu. Üstyapı sektörü de yeni araçlara eski araç üstü yapılmasının sektörü kötü etkilediğinden bahsetti.

TREDER, TAİD ve ARÜSDER’in işbirliğiyle düzenlenen Türkiye Ağır Vasıta, Treyler ve Üstyapı Zirvesi, 11 Şubat’ta Sheraton Grand İstanbul Ataşehir Hotel’de gerçekleştirildi. Pirelli Promotion ve BPW’nin altın sponsoru olduğu  zirvenin gümüş sponsorluğunu Shell, Vegatrans, İntermobil; Co-soporsorluğunu Asco – Carrier, Aspöck, Atiz Lojistik, BASF, Çıvgın Boya, DYO, Gümaş, Kadesan, Knorr Bremse, Kozmaksan, Mobilite, Ak-Set, Turkish Machinery üstlendi. Zirvede; “Türkiye Avrupa’nın Treyler Üretim Merkezi Olacak”, “Üst Yapı Sektörünü Bekleyen Fırsat ve Tehditler”, “Ağır Vasıta Sektörünün Mevcut Durumu ve Geleceği” konulu 3 panel düzenlendi.


ŞENTÜRK: AVRUPA, ORTADOĞU VE AFRİKA’NIN EN BÜYÜK TREYLER ÜRETİCİSİ OLMAK İSTİYORUZ Zirvenin açılış konuşmasını yapan TREDER Başkanı Yalçın Şentürk, ülkemizin ağır vasıta üretim gücüne ve potansiyeline vurgu yaptı. Türkiye’nin 100 bin adetlik treyler üretim kapasitesine sahip olduğunu belirten Şentürk,  “Bugün Türkiye’de üretilen treylerler, 7 kıtada 65’den fazla ülkeye ihraç ediliyor. Ancak kapasitemizi ne kadar kullanıyoruz diye sorarsanız ancak beşte birini kullanabiliyoruz. 5 yıl önce Avrupa’nın 2’nci büyük treyler pazarına sahiptik, bugün çok gerilere düştük. İşte bu yeteneklerimizle kapasitemizi kullanarak, Avrupa, Ortadoğu ve Afrika’nın en büyük treyler üreticisi olmak istiyoruz” dedi. Treylerlerde de büyük bir değişim yaşandığını aktaran Şentürk, artık daha hafif, sağlam ve kullanışlı ürünlerin üretildiğini söyledi. Şentürk treyler sektörünün karşılaştığı zorluklar ve sorunlarla ilgili açıklamalar yaptı. Şentürk, sektöre sağlanacak desteklerin önemine işaret ederek, “Yerli ve milli hamle kapsamında çok şükür kendi aracını üretecek olan ülkemizde, daralan treyler pazarının kendine gelerek tekrar büyümeye başlaması için, otomobil ve ticari araçlara sağlanan kolaylıkların treylere de sağlanması gerekin diye düşünüyoruz. Üvey evlat muamelesi görmek istemiyoruz” dedi. Treylerlerin hurda kapsamına alınmasını ve KDV indirimi, kredi faizi destelerin sektöre verilmesini isteyen Başkan Şentürk, “Ülkemizin milli hedefleri doğrultusunda, üretim yapıyor ve uluslararası 100 yıllık şirketlerle rekabet ediyoruz. Yürüdüğümüz bu zorlu yolda, bizlere destek olacağınıza inanıyoruz” ifadesini kullandı.


EKSİN: SEKTÖR AFRİKA’DAN AVRUPA’YA GURUR VERİCİ HİKAYELER YAZIYOR Ağır Ticari Araçlar Derneği (TAİD) Başkanı İlhami Eksin,  20 yılda 16 ton üzeri çekici pazarı ortalamasının 25 bin adet olduğunu, geçtiğimiz son 4 yılda pazarın sürekli küçüldüğünü ve 2019 yılında toplam 7 bin 400 araç satıldığını söyledi. Otomotivdeki bu küçülmenin binlerce bayiyi, çalışanları, satış sonrası hizmetleri ciddi ciddi şekilde etkilediğini aktaran Eksin, zirvede çıkacak sonuçların sektörün önünü açılması için önemli olduğunu belirtti. 30 bin adetleri tekrar yakalayacaklarını aktaran Eksin, “Ocak rakamları geçtiğimiz yılın 2 katı ama böyle giderse zorlanacağız. Otomobil ve hafif ticari araçlara verilen desteklerin bizim sektörümüze de verilmesi gerekir. Üreticilerimiz dünya standartlarında işler yapıyorlar, Afrika’dan Avrupa’ya gurur verici hikayeler yazılıyor. Hayalimiz olan tam bir otomotiv zirvesine gidecek bu zirvenin herkese ışık tutmasını temenni ediyorum” dedi. “DÜNYA MARKASI” OLABİLECEK FİRMALARIMIZ VAR Araç ve Araç Üstü Ekipman ve İş Makinaları Üreticileri Birliği Derneği (ARÜSDER) Başkanı Burhan Fırat, yaptığı konuşmada; “Yaklaşık 3 milyar dolarlık bir pazara sahip, kendi öz sermayelerine dayalı yatırımları ile iç pazarda kamuya, yurt dışında da dünyanın 145 ülkesine üst yapı-ekipman üreten sektörümüzün her yıl ihracat rekorları kırmasından dolayı gururluyuz. 2018 yılı itibarı ile cari açığımıza artı yönde 700 milyon dolar katkı sağlamış durumdayız. Bu yıl çok daha fazlasını gerçekleştireceğimiz ortada. ‘Dünya Markası’ olabilmek yolunda çok önemli mesafe kat etmiş firmalarımız var. Ancak iç pazarda çok ciddi sıkıntılarımız var. Sadece daralan iç pazar değil, mevzuattaki engeller, teşvik ve kredilerdeki yetersizlikler çözüm gerektiren temel sorunlarımız. Çözüm arayışlarımız için de bu zirvede diğer paydaşlarımızla bir araya geleceğiz” diye konuştu.

TÜZMEN: SEKTÖRÜN ALTYAPISI SAĞLAM, BİRAZ DESTEK GEREKİYOR

Eski Bakan Kürşad Tüzmen, 3 yıl önce yapılan zirvede sektör firmalarının durumun çok iyi olduğunu ve zirvede büyük hedefler koyduklarını söyledi. Sektörün bugün arkasında hafif bir desteğe ihtiyacı olduğunu söyleyen Tüzmen, “Sektörün zaten altyapısı var. 3 derneğin bir araya gelip böyle güzel bir organizasyon yapması önemli. Yüzde 80 düşüşler yaşayan sektörde canlanma başladı. 2020’de sektörün yüzde 30 artacağı söyleniyor. Eski rakamları yakalayacağımıza inanıyorum. Ağır taşıma sektöründe kilogram değeri binlerce dolar olan ürünler ihraç ediyorsunuz. Lojistik sektörü de mal değerine değer katıyor. Bu nedenle sektör katmadeğer sağlayan bir sektör. Bu yüzden sektör çok stratejiktir. Doğru kanallar açıldığında bizi çok iyi yerlere götürecektir. Yine 4 milyar dolar hedefine çıkacağımıza inanıyorum. Bunu yapabilecek güçte ve donanımdasınız. Unutmayın ki sadece burası değil geleceğin sürücüsü ülkelerin yapacağı yönetmeliklerdir. Siz farklı ülkelerden farklı yönetmelikten geçiyorsunuz. Benim gördüğüm kadarıyla bu sektöre belirleyici olacak, otomasyon, dijitalleşme, elektirifikasyon ve yönetmeliktir”  İfadelerini kullandı.